۱۳۹۲ دی ۲۲, یکشنبه

جلسه حقیقت یابی دادگاه اروپایی برای حقوق بشر در سترازبورگ کشور فرانسه

  جلسه  حقیقت یابی دادگاه اروپایی برای حقوق بشر:

این جلسه که سه شنبه مؤرخه 19/11/2013 در شهر سترازبورگ کشور فرانسه برگزارگردید نمایندگان رسمی (وکیلان و قضات)  از 27 کشور ارپایی که در دادگاه اروپایی برای حقوق بشر عضویت دارند، حضور داشتند.

جلسه با ارائه گذارشات و توضیحات از طرف وکیلان مدافع حقوق بشر برروی سه پرونده مشخص از چهار کشور عضو "یونان، بلژیک، سلوواکی و اوکراین"که مسئولین ذیربط در این کشورها مرتکب نقض پروتوکول حقوق بشری اروپا و منشور ملل متحد برای حقوق بشر گردیده است آغاز گردید.
پرونده ای که کشور یونان و بلژیک در آن متهم میباشد MSS نامگذاری گردیده است که در آن پناهجویی هموطن ما که سالها پیش از مرزهای یونان داخل یونان-اروپا گردیده است. هموطن ما موسوم به MSS با وجود که پناهجو بوده است اما برخلاف قوانین و ظوابط پناهندگی در اروپا، مدت زیادی را با بدترین شرایط در یکی از بازداشتگاهای یونان سپری نموده است. بعد از رهایی از زندان موفق به ترک یونان گردیده و در کشور بلژیک تقاضای پناهندگی داده است. مقامات بلژیک و مشخصا پولیس آن کشور با نقض هدایات و دستورالعمل دادگاه اروپا هموطن مارا دوباره به کشور یونان رد مرز مینماید که در نتیجه MSS دوباره با کابوس بازداشتگاهای یونان دست و پنجه نرم میکند. چون این جلسه یک جلسه حقیقت یابی و اطلاع رسانی قضات و تصمیم گیرندهای دادگاه بود لذا جزئیات بیشتر از سرنوشت هموطن ما ارائه نگردید.
 از محترم داکتر یونس محمدی به نمایندگی از فوروم کل پناهندگان یونان (Greek Forum of Refugees) و به عنوان شاهد اوضاع پناهجویان و پناهندگان در یونان در این جلسه دعوت شده بود که موضوعات ذیل را قلم به قلم و با جزئیات و اسناد کامل به سمع وکیلان و قضات حاضر در جلسه رساندند:
·         سستم جدید پناهندگی و مشکلات دسترسی به آن.
·         مشکلات پناهجویان که پروندهای آنها مربوط به سستم قدیم پناهندگی یعینی مربوط به پولیس پیترورالی میباشد.
·         مشکلات در تمدید اقامت دوساله  که اخیرا از مشکلات بزرگ این دسته از پناهندگان میباشد.
·         مشکلات جدی زندان ها، اوضاع غیر انسانی، عدم دسترسی زندانیان به وکیل مدافع و درخواست پناهندگی  و مدت زمان زندانی که بعضا به 27 ماه میرسد.
·         زندانی نمودن افراد زیر 18 سال و خانواده ها.
·         عدم دسترسی زندانیان به سستم طبی و بهداشتی که منجر به مرگ دو هموطن ما و دیگر زندانیان اخیر در زندان ها گردیده است.
·         خشونت و بد رفتاری پولیس و مسئولین زندانها با زندانیان.
·         دیپورت یا بازگرداندن پناهجویان به خاک ترکیه.
·         چشم پوشی و عدم توجه پولیس و دستگاه قضایی به خشونت های نژادپرستانه علیه مهاجرین و پناهندگان.
·         عدم وجود مسکن یا کمپ برای پناهندجویان خصوصا خانوادها و افراد متضرر.
و مشکلات دیگر که در حاشیه این جلسه روی آنها بحث گردید. 
جا دارد که از همکاری تمام هموطنان که به نحوی در تهیه اسناد و مدارک موثق مارا همکاری نمودند تشکر نماییم. خصوصا از خانم ق.م که با در میان گذاشتن تجربه تلخ زندان که با دو طفل 5 ساله و 8 ساله متحمل گردیده بودند نهایت تشکر میکنیم. ضمنا از تمام هموطنان مهاجر خواهشمندیم درین مورد مارا همکاری نمایند. باید بداینم که سکوت و خاموشی دربرابر هرنوع خشونت و نقض حقوق بشر و تحمل آن، در حقیقت همکاری و همدستی با ناقضان و عاملان این جنایات میباشد.
کشور یونان تا هنوز 12 بار از طرف دادگاه اروپایی برای حقوق بشر متهم به نقض حقوق بشر گردیده است که اکثر آنها مربوط به عدم رعایت حقوق پناهجویان و مهاجرین میباشد. در تمامی این موارد کشور یونان برعلاوه پرداخت جرایم مجبور به پرداخت نقدی جبران خسارت روحی و اخلاقی به قربانیان گردیده است.
(جلسه آخری دادگاه برای صدور اخرین حکم مربوط به پرونده MSS در ماه مارچ آینده برگزارمیگردد.  04/21014)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر